top of page

Skaper en resultatfokusert leder et korthus?

  • Forfatterens bilde: Magnus Hillestad
    Magnus Hillestad
  • 19. aug. 2020
  • 2 min lesing

Både stillingsannonser, Linked In, CV-er og søknadsbrev er fulle av resultatfokuserte ledere. Men; bør man egentlig lete etter en leder som har fokus på resultater?

Jeg har tidligere skrevet om etablerte sannheter innen salg og ledelse.

Å stille spørsmålstegn ved etablerte sannheter skaper - for meg - interessante refleksjoner, og nye måter å se verden på.

Jeg har rekruttert og ledet en del mellomledere, og har selv søkt på lederjobber - der resultatfokusert er en typisk egenskap som blir etterlyst. Spørsmålet er om dette er en egenskap man egentlig bør se etter i en leder?

En leder er ansvarlig for å nå definerte mål ved hjelp av de ressursene man har til rådighet. Med andre ord kan man si at lederen skal oppnå resultater - kanskje først og fremst gjennom menneskene man har ansvar for. Hvorfor mener jeg da at resultatfokus kan være feil egenskap hos en leder?

Jeg liker å bruke sitater for å få frem budskap. I denne sammenhengen kommer jeg til å tenke på et ganske kjent sitat fra investoren Warren Buffet:

“Games are won by players who focus on the playing field –- not by those whose eyes are glued to the scoreboard.”

Første gang jeg leste dette sitatet innså jeg at; selv om det fremstår innlysende, har jeg selv opplevd flere ledere - på alle nivåer i organisasjoner - som faktisk gjør det sistnevnte.

En god leder må - i mine øyne - finne glede i å gjøre de rette tingene, og gjøre ting rett. Lederen må utfordre, utvikle, bygge og motiveres av prosessen med stadig forbedring. Ikke ulikt en toppidrettsutøver, som kan trene i titusenvis av timer for å skulle prestere i konkurranser. De beste resultatene kommer alltid som en naturlig følge av denne prosessen.

En leder som derimot har overdrevet fokus på resultatene, vil miste noe essensielt.

De verste egenopplevde eksemplene jeg kommer på; er ledere som bare sitter på kontoret og ser på salgstall, og som hoier og skriker at alle må jobbe hardere når måneden, kvartalet eller året nærmer seg slutten. Ledere som får f.eks. selgerne til å rabattere alle salgene sine 20 eller 30 prosent for å få "closa" dem innen månedsslutt, mens man brenner resten av pipelinen i prosessen.

Helt kortsiktig kan man altså skape en "boost" gjennom resultatfokus, mens de langsiktige og varige resultatene vil komme med forbedringsfokus. Jeg har opplevd ledere som alltid tenker "boost". Uten å benytte de andre "verktøyene i verktøykassa", blir man en håndverker som prøver å bygge et helt hus - bare ved hjelp av en skiftenøkkel. Resultatet er umotiverte ansatte, og et korthus som kommer stadig nærmere kollaps.

Min konklusjon er at ledere som bygger kultur for prestasjon, utvikling og forbedring - er gode ledere. Fokuserer lederen på menneskene, oppnår man resultatene - ikke tvert om. Dette er også den eneste veien til varige verdier.

ความคิดเห็น


©2020 by Nivic Management AS

bottom of page