Lidenskap for god ledelse-Del 2 - Mindset
- Magnus Hillestad
- 14. aug. 2020
- 2 min lesing
Alle har vi en oppfattelse av både god og dårlig ledelse.
Men er det noe som objektivt og universelt kan sies å være god ledelse?
Enkelt sagt kan man si at en leder er en person som - på vegne av eiere/aksjonærer - har fått utdelt et ansvar. Ansvaret er å nå definerte mål gjennom menneskene man leder.

I tillegg har man et etisk og moralsk ansvar overfor menneskene i organisasjonen og omgivelsene rundt.
Tradisjonelt har ledere stort sett vært veldig bevisst sitt juridiske ansvar, og sitt moralske ansvar til å behandle ansatte med verdighet og respekt. De siste årene har sosialt ansvar, miljø og bærekraft heldigvis også fått et økt fokus.
Den nye generasjonen arbeidstakere stiller økte krav til å finne et "Why". Hvorfor er selskapet til? Hvorfor jobber jeg der? Hvordan passer det vi gjør her inn i en større sammenheng? Som stor fan av Simon Sinek, kan jeg sterkt anbefale "The Power of Why", og har opplevd både hvordan et godt fundamentert "Why" - og mangelen på dette - påvirker kultur, drivkraft, teamfølelse og motivasjon.
Alt dette er lederen ansvarlig for å skape, forsterke og/eller utvikle.
Helt umiddelbart vil jeg da si at god ledelse handler om å forstå dette.
Dersom man mister fokus på selve oppgaven man har, eller misforstår rollens misjon, vil antallet følgefeil kunne bli katastrofale. Vi har vel alle sett eksempler på dette:
En mellomleder som tror at det viktigste med jobben er å holde alle fornøyde.
En avdelingsdirektør som tenker med lommeboka først.
Ledere som skylder på ansatte eller kollegaer, uten å ha proaktivt tatt tak i problemet på forhånd.
Det florerer med ledere som bommer allerede her.
Etter min oppfatning er dette med ansvar spesielt et punkt hvor forskjellen på god og dårlig ledelse blir tydelig.
En god leder tar ansvar gjennom blant annet:
Tørre å ta, og stå for beslutninger.
Tørre å ta kampen når det er nødvendig - både internt og eksternt.
Være konsekvent, og bygge en positiv og stabil kultur gjennom å lede ved eksempel.
Gi ansatte rom for å ta beslutninger og risiko, mens man selv står bak og støtter - både ved suksess og fiasko. En leder som tar eierskap til suksess - men avstand til fiasko – feiler.
Sist men ikke minst; å være bevisst at et ansvar er absolutt. Med andre ord finnes det ingen unnskyldninger, og det å "sparke nedover" løser ikke noe som helst.
Jeg husker et veldig godt råd jeg selv fikk når jobbsøket startet etter at bachelorgraden var i boks.
Etter å ha søkt på jobber kun basert på varemerkene til selskapene, ble jeg konfrontert med følgende: «Har du tenkt på hvor mye denne jobben vil forme deg som person og fremtidig leder? Hvorfor leter du ikke etter en organisasjon og leder som kan vise og lære deg mindset og grunnforståelsen du bygger erfaring og kompetanse videre på?»
Dette viste seg å være et svært godt råd.
En leders mindset er etter min oppfatning en grunnmur som må være komplett for å sikre god ledelse i praksis. Verden er full av ledere på alle nivåer som ikke har denne grunnmuren, og som dermed ikke klarer å lykkes – helt uavhengig av hvilke egenskaper de har, og hvordan de handler.




Kommentarer